האם כל אחד יכול לנגן בגיטרה או שצריך 'כישרון מוזיקלי' בשביל להצליח לנגן

כל אחד יכול לנגן. האמנם? האם לא גידלו אותנו על האמונה ש "צריך כישרון מוזיקלי כדי לנגן". כמה פעמים שמענו מישהו אומר על זמר או זמרת: "איזה מוכשר! איזו מוכשרת". ושמענו שמוצארט ניגן מגיל 3, אלביס היה הגדול מכולם, הנדריקס ניגן הפוך, פרינס ניגן ב 20 כלי נגינה ובטהובן היה חירש ועדיין אחד המלחינים הגדולים שהעולם ידע והביטלס הם "ארבעת המופלאים".

פלא שמישהו מאיתנו בכלל ניסה את כוחו בנגינה אחרי כל אלו….
המאמר הזה מזמין אותך לבחון מה באמת צריך כדי לנגן…במקרה הזה, בגיטרה.

קואורדינציה, קצב ושמיעה מוזיקלית

קואורדינציה – נתחיל מהביטוי הזה ששמעתי מאות פעמים מתלמידים "אין לי קואורדינציה".
קואורדינציה : פעולה מתואמת של כמה גורמים שונים ליצירת פעולה אחת. לפי ההגדרה הזו מחיאת כפיים זו פעולה הדורשת קואורדינציה. וגם להקליד במחשב, לקרוא ספר ולגרד בבטן באותו הזמן, לבחוש בסיר ולדבר עם חברה. ושימו לב לכמה פעולות אתם נדרשים כשאתם נוהגים: לאחוז בהגה, להסתכל במראות, לאותת, להביט סביב, להחליף בין דוושת הגז והברקס וכל זה אם אין לכם הילוכים…מסתבר שכולנו מפעילים קואורדינציה בחיי היומיום כל הזמן.

קצב – מושג שמתאר כל סוג של חזרה במרווחים קבועים או משתנים. תראו כמה קצב יש בפעילות היומיומית שלכם: קצב ההליכה, קצב הלב, קצב העבודה, קצב הדיבור, אפילו לעפעפיים שלכם יש מקצב…

שמיעה מוזיקלית – שמיעה מוזיקלית היא היכולת לזהות בין טונים. אנשים נוטים לבלבל בין היכולת להבדיל בין צלילים לבין היכולת להפיק אותם בכלי נגינה.. אם אתה יודע לזהות מי מדבר איתך בטלפון למרות שאתה לא רואה אותו – יש לך שמיעה מוזיקלית. אם בחדר שיש בו כמה אנשים אתה מזהה שזה הטלפון שלך שמצלצל יש לך שמיעה מוזיקלית. שמיעה מוזיקלית היא מולדת ורק חלק אפסי באוכלוסיה סובל מחוסר שמיעה מוזיקלית או ההיפוך שלו שמיעה אבסולוטית. רובנו ניחנים פשוט בשמיעה מוזיקלית. מה שאתה עדיין לא יודע לעשות זה להיות בעל המיומנות להפיק מזה צלילים כפי רצונך. אבל אף אחד מאיתנו לא ידע להחזיק עיפרון בכתה א וכולנו למדנו, נכון?

אמונות מעכבות

התפישות האלו, שבשיטת הכפתור נקראות "אמונות מעכבות". (מכיוון שאנחנו מאמינים בהם והם מעכבות אצלנו את ההתנסות ולפיכך את ההגשמה). הן אלו שאחראיות על החלומות שלכם שעדיין לא התגשמו. אלפי תלמידים הגיע למכללה עם משפטים כמו: "ניסיתי לנגן אבל אין לי קצב", "ניסיתי אבל אין לי קואורדינציה", "אין לי שמיעה מוזיקלית", "אני מבוגר מדי", משם זה הולך והופך ל "יש לי ידיים שמאליות", "אמא אמרה שאחותי מוכשרת במוזיקה ואני דווקא ריאלית ועדיף שאהיה מהנדס…".

כשנלמד אותך לעשות משהו חדש, כמו לנגן בגיטרה, את כל האמונות האלו תצטרך לשים בצד. ולאפשר אך ורק להתנסות העכשווית לקבוע

מה באמת קורה כשמנסים?

ומה הנסיון מראה? שמי שמגיע, בכל גיל, ונותן הזדמנות לתרגול לעשות את שלו נהנה משלל רווחים: ידעת שהזכרון כל כך משתפר מתרגול מוזיקה שזו אחת הפעולות כנגד אלצהיימר? תחשוב מה זה עושה עבור המח שלך. בתרגול נגינה המון תפקודים של השכל משתפרים. תיאום בין האונות, תיאום זמנים בין איברים שונים ופעולות שונות של הגוף. קשר יד-עין, זכרון, היכולת להיות עירני לכמה פעולות בו זמנית ולעשות שינויים עדינים בכל אחד מהמישורים בלי לפגוע בפעולה אחרת. תוסיפו לזה שמחת חיים, תחושת הגשמה ומסוגלות, סיפוק בכל רמה ופתאום זה נורא מובן למה גיטרה היא הכלי הפופולרי בעולם ולמה מעריכים שיש יותר מ 10 מליון נגני גיטרה…
אתה לא צריך מראה מיוחד, שיער ארוך או בגדים מגניבים כדי לנגן בגיטרה…

 

במאמר הבא אכתוב על "האויבים" של היצירה: השיפוט והביקורת ואיך בעזרת שינוי תפישות, כל אחד וכל אחת יכולים לגלות שהם מנגנים בגיטרה, 6 שבועות לאחר שלקחו אותה ליד בפעם הראשונה.

בברכה,
אהבה שמעיה
לנגן גיטרה ב 6 מפגשים
מכללת הכפתור

כיף לשתף

שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב print
שיתוף ב email

בהרשמה זו הינך מאשר קבלת מסרים שיווקיים במייל, ווטסאפ וסמס ממכללת הכפתור,  ביכולתך להפסיק לקבל מידע בכל רגע.